Tekniske forutsetninger og PC-krav

PC-krav til alle studenter ved Fagskolen i Viken. Sjekk ut hva du må ordne før du starter på studiene.
Bærbar PC

For å kunne studere hos oss, må du disponere egen PC og det er en forutsetning at du som student har noen grunnleggende datakunnskaper for å kunne få en best mulig positiv opplevelse av å gjennomføre utdanningene. Alle våre utdanninger utføres med digitale verktøy i en eller annen form og grad. Dette er helt uavhengig om du går stedbasert eller nettbasert. Det stilles også særskilte PC krav til enkelte av våre utdanninger.

Veiledning for kjøp av bærbar PC

Studielinjene ved Fagskolen i Viken legger til rette for bruk av egen bærbar PC (Personlig Computer) som kjører Microsoft Windows, som skal brukes både på skolen og hjemme. Den skal kjøpes inn slik at du har den med første skoledag. Det er WIFI i hele skolebygget.

Det anbefales IKKE å benytte PC fra arbeidsgiver (hvis PC er Intune/AD innmeldt hos arbeidsgiver, kan det gi utfordringer ved tilgang til tjenester som skolen leverer).

Vi anbefaler IKKE å bruke MAC. Skolen tilbyr IKKE teknisk hjelp om du bruker MAC. Hvis du er en kløpper på Mac så kan du selvsagt bruke den og du vil antakelig ikke ha noen problemer med de eventuelle tekniske utfordringene. Noen av programmene i undervisningen finnes også til Mac og man kan sette opp «dual-boot» og liknende.

• Vi ønsker at alle skal ha en best mulig opplevelse ved våre studier og siden hele vår tekniske plattform er rettet inn mot enheter med Microsoft Windows så vil vi fortsette å anbefale det til nye studenter.

Hvorfor er det så viktig at jeg har «PC» med Windows?

• Ved mange av studiene hos Fagskolen i Viken benytter man programmer som skal installeres på enheten din.
  • Man kan normalt ikke installere et program som er laget for Windows på en datamaskin som ikke kjører Windows.
  • Nettverket hos Fagskolen i Viken holder et høyt sikkerhetsnivå og enheter som oppfattes som «usikre» av systemet, vil ikke få lov til å kople seg til nettet.

Det å være student hos oss, samt å få en positiv opplevelse av utdanningen uavhengig om det er stedbasert eller nettbasert utdanning, forutsetter at du har noen grunnleggende datakunnskaper fra før. Det er ikke et krav, men en fordel når du skal jobbe selvstendig og i gruppe/prosjektarbeid.

Operativsystemer:

• studenten skal kjenne til hvilket operativsystem han/hun har og de grunnleggende funksjonene i operativsystemet.
  • studenten skal kunne installere og avinstaller programmer og vite hvor programfilene ligger på datamaskinen sin.

Mappe- og filstruktur, internett:

• studenten skal kunne flytte mapper og filer fra en harddisk til en annen.
  • studenten skal kunne endre navn på mapper og filer.
  • studenten skal kunne åpne mapper, filer og programmer som ikke ligger på skrivebordet.
  • studenten skal ha grunnleggende kjennskap til en nettleser og bruk av internett.

Tekstbehandlingsprogram/regneprogram:

• studenten skal ha kunnskap om filformatene doc, docx, xls, xlsx og pdf.
  • studenten skal ha grunnleggende kunnskap til et tekstbehandlingsprogram og et regnearkprogram.